لب یار
لب یار

لب یار

مکتب اصفهان روایت مرحوم استاد عباس کاظمی

مکتب اصفهان روایت مرحوم استاد عباس کاظمی

                         

یکی از ویژگی هایی که این ردیف را از دیگر ردیف ها متمایز می کند این است که دستگاه شور در این ردیف با گوشه ی رهاب آغاز می شود و شور در واقع از جایی شروع می شود که دیگر ردیف ها به آن شهناز و سلمک گفته اند . گوشه رهاب از نظر تحریر یکی از متنوع ترین گوشه هاست و تحریر های مختلفی در آن به کار رفته است و از نادر گوشه هایی است که در آن از تحریر متصل به شعر استفاده می شود .این تحریر بلافاصله بعداز سیلاب آخر هردومصراع (ای) به کار میرود و آن را کامل می کند .

در مصراع اول گردش ملودی حول صداهای "ر" می و "فا " است ودر پایان با حالت مخصوصی (همراه با تحریر) از سل به فا می رود اما مصراع دوم کاملا با مصراع اول متفاوت است و ضمن اشاره به گوشه ای دیگر از صدای :لا" نیز استفاده می شود... 

دیگر گوشه های دستگاه شور مکتب اصفهان روایت مرحوم استاد عباس کاظمی

رهاب - سیخی-طرز - قرچه - رهاب مسیح - کرشمه - داغستانی اول - داغستانی دوم - تخت خسرو - اورنگی - ملانازی - سماع صوفیان - نغمه قمری - شبدیزی - ماورألنهری - راوندی - برازجانی - نخجیری - زیرافکن - شور - رضوی - آشوروند - شهرآشوب - طوسی - حاج حسنی - صفا - سوز وگداز - ملک حسینی - راز و نیاز - سروستانی - جهرمی - دشستانی - لرستانی - گریلی - گریلی شستی - شهناز  - سلمک - حسینی آذربایجانی - مثنوی شور

رهاب  در شیوه ی تهران  مسیح و  شهناز و سلمک » قرجه و رضوی  نامیده می شوند. 

مولانا:    

درخواب کرده ای ز رهاوی مرا کنون                  بیدار کن به زنگله ام کانم آرزوست

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد